Skottland del 1

I somras (i augusti) var jag och Melker i Skottland. Tror inte att jag lagt upp några bilder därifrån, så här kommer ett litet resereportage.

Resen började sådär. I sammandrag: När vi kom fram till flygplatsen 2 h senare än beräknat (på grund av RyanAir) hade Avis-kontoret stängt. Personen som hade tagit emot vår bokning hade tydligen glömt att skriva flight-numret. Istället fick vi ta tåg och taxi in till vårt hostel och försöka få tag på bil dagen efter istället.
Efter mycket om och men fick vi tag på en bil, en söt liten Ford fiesta och kunde bege oss mot vårt nästa mål.
Vi hade inte planerat hur och vart vi skulle åka, utan bara att vi skulle upp mot de skotska högländerna. Vi åkte med andra ord uppåt och hamnade i Fort Augustus som ligger vid Loch Ness sjöns södra spets.
Vårt första stopp blev lunchstopp i en liten by där vi käkade resans godaste hamburgare. Stället var precis som man tänker sig en skotsk pub, med ett gäng äldre herrar som dricker öl och pratar skit klockan 11 på förmiddagen.
Vi körde även förbi en brittisk flottbas:
De skotska vägarna var bra, men SMALA. Jag var livrädd större delen av tiden, speciellt eftersom det var vänstertrafik.
Landskapet mellan Glasgow och Fort Augustus var ganska tråkigt så vi satsade på att köra på utan så många stopp för att hinna köra längre norrut. I Fort Augustus var det sjukt svårt att hitta boende. Allt var fullbokat. Till slut kom vi till ett B&B där tanten kände en annan tant som hade ett B&B en liten bit från staden och som hade rum lediga. Detta visade sig vara en lyckoträff, då huset var nybyggt, familjen var jättetrevlig och rummen fina. Där träffade vi även en svensk familj som rekommenderade att vi skulle åka upp till Ullapool istället för att åka till öarna (som var vår ursprungliga plan).
Fort Augustus är för övrigt en liten, ganska mysig stad som lever på närheten till Loch Ness. Härifrån kan man åka på utflykt för att kolla på Nessie och det mesta heter nåt som har med sjöodjur eller Nessie att göra.