Barcelona

Mamma och jag planerar att åka någonstans efter påsk. Vi har inte riktigt bestämt vart, vill egentligen åka någonstans där vi inte har varit förut, men Barcelona lockar lite för mycket..längtar riktigt mycket efter frukost på haket utanför hotellet och de där så jädra goda fajitasen på restaurangen på hörnet.

Så bara för att jag längtar efter sol, god mat och Barcelona så kommer här ett litet resereportage, hm eller mest bilder. Tyvärr har jag inga orginal på denna dator så det blir kopior på bilderna som ligger ute på Facebook, men tror inte att kvalitetsskillnaden syns på bloggen ändå.

När mamma och jag skulle åka till Barcelona förra gången letade vi som alla andra turister först efter hotell i stadsdelen Barri Gothic. Av en slump hamnade vi istället på hotell La Terassa i El Reval, på andra sidan "Las Rambles". Och tur var väl det, Barri Gotic kändes turistiskt och ganska trist med dyra restauranger och hippa ställen medan El Reval hade alla trevliga små spanska restauranger och knappt en enda turist. Precis som det ska vara.



Precis utanför vårt lilla hotell låg exempelvis detta underbara frukosthak. Caffe con leche och massor av trevliga mackor, juicer och smoothies. Och på kvällen drinkar i massor. Mojitos, Cosmos, Daquaris.



Hotellet ligger också bara några minuter från Marcat la Boqueria, Barcelonas största saluhall där man kan inhandla allt inför en trevlig picknick eller en helkväll på hotellrummet.





Precis utanför marknaden (inte las Rambles sidan såklart) ligger också vårt andra favoritfrukosthak. Underbar Cava, färskpressad apelsinjuice och gudomlig tortilla med tomatbröd och serranoskinka.



Las Rambles är också självkart värt ett besök. Gillar man att shoppa finns där alla stora kedjor och lyxmärken, men eftersom shopping inte är en hobby för min del så går jag dit för att kolla på folk och på alla intressanta gatumusikanter och artister. När det är dags att äta drar jag mig dock tillbaks till bakgatorna i El Reval igen.





När man är i Barcelona måste man självklart också besöka Gaudís alla skapelser, bland annat Casa Milá, Casa Batlló, La Sagrada de Familia och min favorit Park Güell.


Utsikt från taket på Casa Milá


Sagrada Familia från Casa Milá


Uppe i Sagrada Familia

I Park Güell är det tyvärr oftast lite för mycket folk, men där finns mycket intressant att kolla på och utsikt över hela Barcelona! Ta metron hit, turistbussarna är bara trånga, tidsödande och dyra.



 

I örvrigt är det ju alltid trevligt att gå ner till havet och stranden, går man på smågatorna innanför stranden kan man även hitta lite trevliga små tapasrestauranger. Billigare och definitivt trevligare än turistrestaurangerna vid havet.



Så varför gillar jag Bercelona? Jo, svaret stavas MAT och så förstås atmosfär, massa underbara människor, CAVA, mysiga restauranger, uteserveringar, hav, stad, kultur. Man behöver liksom inte göra så mycket i Barcelona, det räcker med att gå runt och kolla på folk, förflytta sig mellan olika uteserveringar och äta massa god mat!


Kommentarer
Postat av: Pling

Låter underbart! Jag har alltid velat åka till Barcelona men inte fått tummen ur ännu. Jag älskar ju Spanien överhuvudtaget och längtar verkligen dit igen, det var många år sedan senast.

2009-02-18 @ 13:30:30
URL: http://plingelingeling.blogspot.com
Postat av: Sofie

Tack för tipsen :) ..ska bli skoj att åka nu.

2009-08-24 @ 20:23:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0