Hyltåkra

Vad gjorde vi då i Hyltåkra? Det kan jag ju faktiskt berätta utan minneskortet.

På lördagmorgonen röjde vi skog. Jag fick en röjsåg och Melker och hans far körde motorsåg. Jag fick mjukstarta med några små granar och sen fick jag röja ett litet område med (stora) björkar. Fick även testa att kvista lite med motorsåg. Kändes väldigt macho. Fast just nu tror jag att Melker leder manlighetstävligen. Motorsåg är manligt. Köra traktor är också manligt.

På lördagen hann vi även med att rensa lite hallonland och jaga lite. Dock inte ett djur i sikte.

Söndag förmiddag fångade Melker och hans farbror Stefan in några tjurar som skulle till slakt, jag hjälpte till att förbereda och sen åkte jag och farbror Roland ut i skogen och plockade svamp. Blev dock en ganska dålig skörd. Endast några få kantareller och några små taggsvampar lyckades vi hitta. Efter lunchen åkte jag och farbror Roland ut och plockade lingon, närmare bestämt 2 liter var. Ganska trevligt att plocka lingon faktiskt, mycket enklare än att plocka blåbär och hallon då lingonen är betydligt fastare. Plockade också mina livs första tranbär, visste inte ens hur de såg ut tidigare. Dock vet jag ej vad jag ska göra med lingonen eftersom varken jag eller Melker tycker att lingonsylt är gott. Funderar på att göra lite sylt ändå och skänka till nån som uppskattar den.

Efter lingonplockningen rensade jag klart hallonlandet, känns som ett evighets projekt som vi tagit på oss. Varje gång vi kommer dit har hela landet invaderats av kvickrot, djävulsgräs, brännässlor och diverse andra oönskade grödor. Får hoppas att det kommer mycket hallon till sommaren så att det är värt allt rensande. Buskarna ser iallafall fina ut nu och vid nästa besök ska vi lägga på löv för att kväva ogräset och skapa lite ny jord.

Hann också med att baka en äppelpaj vilket jag råkade berätta på kontoret idag med följden att jag nu tvingas baka en till avdelningen också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0