Älgjakten

Kanske skulle ta och berätta lite om älgjakten. Det var min första älgjakt, trots att jag är uppväxt i skogen. Det kändes lite som att vara med i filmen "Jägarna", lite halvbuttra män i gröna/bruna jaktkläder. Trodde faktiskt inte att det skulle vara så mycket "jägarna" över älgjakt, men det var det. Väldigt macho.

Det var dock skoj. Roligt att få ett drevpass utdelat och gå där i skogen och göra sig så högljudd som möjligt. Spännade att sedan träffa gubbarna vid mötesplatsen och lyssna i radion: "Hunden har trängt in en ko och två kalvar, de är på väg mot skytt på pass 25". Det roligaste var "jag kunde inte skjuta, drevkedja i vägen" och sen kom älgen springande mot oss.

Första drevet hann vi inte ens gå ut innan älgen blev skjuten. Andra drevet hann vi gå hela vårt pass och sen stå och lyssna i radion. Tredje drevet var det bara jag och gubbarna. Hanna och Marika gav upp, vilket var ett mycket klokt beslut. Tredje drevet var inte roligt alls, det var totalt oigenomtränglig terräng. Det började med ett oröjt björksnår, sen kom jag till massa sankmark och efter sankmarken var det dags för massa diken. När jag kom till sista diket tänkte jag att det här ser inte så djupt ut och testade att köra ner stöveln. Det var djupt. Jag sjönk ner till höften i lera och hade jag inte fått tag i en gren hade nog hela jag legat i det där diket. Efter det var jag omåttligt omotiverad till att följa den väg jag borde gått och försökte bara hitta ut ur skogen.

I det stora hela tycker jag att det var en bra jakt. Vädret kunde varit lite bättre bara. Började med en fin höstdag och slutade i spöregn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0