Förkyld

Har använt upp 1 paket näsdukar redan idag. Ögonen rinner, näsan rinner och jag har lock för öronen. Och jag som aldrig blir sjuk. Får hoppas att denna förkylning går över lika snabbt som den förra, på typ en dag med andra ord. Eller tills ikväll vore bra, för då ska jag spela innebandy. Måste inviga nya skorna och klubban. Borde nog dock försöka gå in skorna lite först med tankte på att jag får skoskav av allt.

Dagens lärdom: Förkylning orsakas vanligen av rhinoviruset men det finns över hundra olika virus som ger upphov till förkylning, däribland coronavirus, humant parainfluensavirus, humant respiratoriskt syncytialvirus, adenovirus, enterovirus och metapneumovirus. [3] Rhinoviruset är uppdelat i 8 segment som kan kombineras på diverse olika sätt. Olika förkylningsvirus kombineras och utbyter segment med varandra och ger nya virus, med andra/nya egenskaper, mildare eller värre, varför man upplever olika starka förkylningar emellanåt. På grund av de oändligt många kombinationerna av virussegment är det i princip omöjligt att bli helt immun mot förkylning


Text och rhinovirus från Wikipedia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0