Weekend Markets och National Palace Museum

Igår kväll åkte Melker hem, så nu är jag alldeles ensam. Lite tråkigt, men det är ju bara en vecka så det ska nog gå bra.

Hade ju planerat att åka till stranden, alternativt ligga vid poolen idag men var så rastlös när jag vaknade att jag var tvungen att göra något aktivt. Så det bar av till Jade Market och Flower Market och sedan också National Palace Museum.

Jade market är en helgmarknad som ligger mitt emellan två vägar där massor av människor säljer smycken, mestadels som namnet antyder av jade. Köpte ingenting idag, men funderar på att åka tillbaks en sväng imorgon och shoppa lite.

Flower Market är en fortsättning på Jade Market där det säljs, ja som namnet även där antyder, blommor (och även växter). Det fanns blommor och växter av alla de slag till priser som var typ en femtedel av vad det kostar hemma. Mest fanns det orkideér, jättestora och fina för 100 NT (20 kr). Även allt annat som har med växter att göra såldes, typ akvarieväxter och fiskar, trädgårdsredskap mm.

Efter marknaderna bar det av till National Palace Museum, först med MRT och sedan med buss (ja, nu har jag även utforskat TWns busstrafik). På NPM finns massa historiska kinesiska prylar, mycket räddat undan kulturrevolutionen på fastlandet. Mycket porslin, mycket jade och mycket kaligrafier var det. Även en del gamla kartor och böcker fanns att beskåda samt mycket annat smått och gott. Intressantast var samlingen av gåvor till Ch'ing Dynastin samt utställningen från "the Neolithic Age: The biginning of civilization". 

När jag kom ut från museumet spöregnade det så jag for tillbaks till hotellet för att ta det lugnt. Regnar det här kan man räkna med att det regnar ett bra tag.




Jade Market


Flower Market


National Palace Museum innan regnet


NPM i regn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0